السبت، 13 أغسطس 2011

إنت المسؤول.

شوفت إعلان في التلفزيون عن الزكاة وفعل الخير.
وجايب أسرتين فقرة ومحتاجين مساعدة.
الأسرة الأولى أخدت فلوس والأسرة التانية أخدت مشروع صغير (كشك أو جاموسة عشر ... ).
وبعد فترة لقيوا الأسرة الأولى اللي أخدت الفلوس خلصتها ولسة محتاجة , لكن الأسرة اللي أخدت المشروع إشتغلت وعاشت وبقى معاها فلوس تعيشها.
والأعلان قاصد أن يوجه المتبرع إنه يتبرع بطريقة مفيدة مش يدي فلوس ويريح نفسه.
والفكرة حلوة طبعاً معنديش عليها أي تعليق لكن اللي لفت نظري: ليه الأسر دي محتاجة حد يفكرلها ؟
 يعني الأسرة اللي أخدت الفلوس ليه مافكرتش تاخد الفلوس وتعمل بيها مشروع زي الأسرة التانية ؟
خصوصاً أن اللي فهمته من الأعلان إن المبلغ تقريباً نفس المبلغ اللي مدفوع في المشروع الصغير.
أنا مدركة أن الأسرة دي في حالة صعبة جداً وإن بمجرد إن تيجلها أي فلوس هاتتصرف بسبب شدة الإحتياج.

لكن اللي شغل تفكيري إن في ناس كتير قوي بتحتاج حد يفكرلها ويوجهها وياخدلها قرارات حتى في القرارات الكبيرة والمصيرية, في ناس كتير ماتعودتش تفكر , وده مالوش دعوة بالظروف المادية أو الأقتصادية.

يمكن الله أوقات بيسمح إني أكون معنديش إمكانيات مادية لكن كل واحد فينا الله مديله إمكانيات فكرية وعقلية خاصة بيه.
الله إدالي عقل وأنا الوحيدة مسؤولة عن إستخدامي أو عدم إستخدامي ليه.
يمكن أكون شايفة إمكانياتي الفكرية محدودة أو إني مش مبتكرة أو مش مبدعة أو إني صعب أفكر لنفسي أو أخد قراراتي بنفسي.
بغض النظر عن صورتي عن نفسي دي صح ولا غلط لكن أكيد أنا عندي نسبة من الذكاء ربنا إداهولي ومهارات ومواهب وقدرات بتاعتي أنا .. ومش المفروض إني أهملها أو أموتها.

معروف إني لو مش باستخدم أي عضلة في جسمي حتى لو كانت سليمة بعد فترة هاتضعف لكن الأعضاء والعضلات اللي باستخدمها بتقوى حتى لو كانت ضعيفة من الأساس.
أعرف حد عاش سنين كتير مش بيستخدم عين من عنييه الإتنين ولقى بعد فترة إن العين اللي مش بيستخدمها دي بقيت ضعيفة جداً جداً جداً بسبب إنه مش بيستخدمها مش لأي سبب مرضي.
عشان كده إستخدم عقلك طول الوقت.

كل واحد فينا أكيد عنده قدرات عقلية .. وجميل إني أدور على القدرات دي وأستخدمها وأقويها.
وأفكر في كل حاجة بتتقال لي أو بتحصل حواليا حتى لو كانت حاجة متعودين عليها أو أمر مسلم بيه, المفروض نفكر هو اللي بنعمله ده صح ولا إحنا أتعودنا نعمله بالرغم من إنه ممكن يكون مش صح.
(هتلاقي حاجات كتير إتعودنا نعملها من غير مانفكر ولو فكرنا شوية هنلاقي إن اللي بنعمله ده مش صح أو على الأقل مش الأصح).
المفروض إني ماسمحش لنفسي أكون واحدة وسط القطيع.
لازم أشغل عقلي بإستمرار.
عقلي دا عطية من ربي وأنا الوحيدة المسؤولة عنه, وإني أستخدمه وأقويه وهاتحاسب على إستخدامي أو عدم إستخدامي ليه.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

بحث هذه المدونة الإلكترونية