الثلاثاء، 30 أغسطس 2011

مجنون !

في ناس موجودين في حياتنا ويمكن نعرفهم من سنين لكن مش بنتكلم معاهم كتير, ولو فكرت في رأيي فيهم أو إنك تعرف إيه عنهم أوعن شخصيتهم أو تفكيرهم يمكن تكون مشعارفهم قوي.
برغم إنهم ممكن يكونوا موجودين في حياتك بإستمرار زي جرانك أو زمايلك في الشغل أو الدراسة أو في العيلة أو في البيت أو في أوضتك, ممكن يكون أخوك أو أختِك أو جوزِك أو مراتك اللي معاك في نفس الأوضة أو ممكن كمان يكون أنت.

أحياناً لما نحب نوصف شخص بالجنون بنقول عليه دا بيكلم نفسه.
رأيي إن الكلام مع النفس دا مش جنون بالعكس,
لما بتكلم مع نفسي بعرفها أكتر بحبها أكتر بأقبلها زي ماهي أكتر وبيبقى عندي فرصة إني أصلح فيها لاني شيفاها أوضح.

تخيل لو أنت معجب بواحدة وبتفكر ترتبط بيها لكن مش بتتكلموا مع بعض خالص, فإزاي هاتعرفوا إذا كنتوا مناسبين لبعض ولا لأ ؟
أو لو أتعّرفت على شخص جديد لكن مش بتتعاملوا مع بعض خالص تفتكر ممكن تكوّن صورة مظبوطة عن شخصيته؟

أحياناَ ألاقي حد يقوللي: قبل ماتعامل معاكي كان رأي فيكي مختلف عن دلوقت, وأنا كمان قولت الجملة دي لناس كتير وبغض النظر أنهي رأي أفضل قبل ولا بعد التعامل, المهم هو معرفة الشخص لأقرب صورة من حقيقته وده بيكون نتيجة الكلام والتعامل الكتير.

حلو جداً إني أتكلم مع حد وأطلع اللي جوايا خصوصاً لو شخص أثق فيه وياسلام بقى لو متخصص في السمع. :)
لكن كمان حلو إني أتكلم مع نفسي عن نفسي يمكن الموضوع يكون صعب شوية في الأول دا بس عشان مش معتادة بس المهم أحاول.


يقول أنطوني ستور في كتاب فن العلاج النفسي: الكلام عن الذات يجعل من الممكن إيجاد بعد نفسي عنها وبدون هذه المسافة أو هذا البعد لا يصبح الفهم والتحكم والتغير الإرادي المقصود ممكناً.


عمرك سألت نفسك إنت مين؟
أو شايف نفسك إزاي؟
ولو سألت نفسك .. عندك إجابة؟

جرب تكتب رأيك في نفسك, حتى عشان لو مش عايز يتقال عليك بتكلم نفسك :)

هناك 4 تعليقات:

  1. مبرووووك .. أنا مبسوط أنى أول واحد علق على ما أعتقد وبجد عجبنى الكلام .. أستمرى لو سمحتى .. عايزين أكتر

    ردحذف
  2. حاضر :)
    ومرسي بجد على تشجيعك :)

    ردحذف

بحث هذه المدونة الإلكترونية