الأربعاء، 17 أغسطس 2011

كيف سأتصرف أنا.


يقول الصاحفي سدني هايس:
كنت أسير مع صديقي وأراد شراء صحيفة.
فسلم صديقي على بائع الصحف بكل تهذيب, فبادره البائع برد قاسياً دافعاً بالصحيفة في وحهه. 
أخذ صديقي الصحيفة بكل تهذيب وإبتسم متمنياً لبائع الصحف وقتاً طيباً.
فسألت  صديقي : هل يتعامل معك بهذه الوقاحة دائماً ؟
فقال صديقي : نعم بكل أسف.
فسألته : وهل أنت تبادله بالتهذيب نفسه ؟
فقال : نعم.
فسألت : لماذا أنت لطيف معه إلى هذا الحد , مع إنه يعاملك عكس ذلك تماماً ؟
أجابني : لإني لا أريده هو أن يقرر عني كيف أتصرف أنا.

قرأت القصة دي في كتاب إسمه لماذا أخشى أن أقول لك من أنا ؟.
للأب جان باول اليسوعي.
وأستمتعت جداً بالكتاب, والقصة دي من أكتر الحاجات اللي علقت في بالي, لإنها غيرت مفهومي لردود أفعالي في حاجات كتير.

بصراحة الموضوع مش سهل لكن مش مستحيل, ومحتاج تدريب كتير وإتزان داخلي ونمو نفسي.
ومحتاج أتعلم إني أكون أنا المتحكم في كل حاجة فيا.

في رأي بيقول إن مش صح إني أسكت على الإهانة.

أنا موافقة جداً على الرأي ده بس المهم كمان أن يكون رد فعلي نابع من إن في إيدي القراروالإختيار إني أرود أو لأ, مش يكون رد فعلي متأثر بالإهانة يعني إللي متحكم في رد فعلي أنا مش الطرف التاني أو الظروف اللي حواليا.

أوقات بيكون رد فعلي تجاه موقف معين أكتر أو أقل من الموقف وفي الغالب ده بيكون لأسباب عندي أنا بغض النظر عن الطرف اللي بيسيئ ليا.

يعني لو أنا ولد (في مجتمع شرقي) وشوفت بنت لبسة لبس مش مناسب للمجتمع وكان رد فعلي إني أضايقها أو أشتمها أو أزعق في وشها أو أقول أستغفر الله أو حتى أكتفي إني أكشر وامشي , أعتقد إن المشكلة عندي عشان ممكن نفس البنت دي يشفها ولد تاني وميحصلوش أي حاجة.

أو لو أنا بنت وعرفت ولد صايع وإتسلى بمشاعري بكلام رومانسي وأنا صدقته , برضه أعتقد إن المشكلة عندي عشان ممكن يقول نفس الكلام لبنت تانية ومتصدقهوش.

أو لو أنا بتعامل مع شخص مستفز أو إسلوبه مش مهذب وبيخليني أخرج عن شعوري , أعتقد برضه المشكلة عندي عشان ممكن يتعامل بنفس الطريقة مع حد غيري ويكون رد فعله مختلف عني.

أنا طبعاً مش بنكر مسؤولية الطرف التاني بدليل إني قولت: البنت لبسة لبس مش مناسب للمجتمع والولد صايع والشخص مستفز و إسلوبه مش مهذب, لكن المهم إني أخد بالي إني أعرف أتحكم في نفسي مش الأشخاص والظروف اللي برايا هي اللي تتحكم فيا.

يعني قراراتي وأفعالي وردود أفعالي في إيدي أنا مش في إيد اللي حواليا.
حتى لو كان رد فعلي هو السكوت فأنا باسكت ليه؟

الموضوع مش مستحيل بس محتاج مني شوية تركيز وتدريب ,

ومحتاج كمان أعرف أشوف مشاعري وأوصفها وأحللها وأتحكم فيها.

وأسأل نفسي:
إيه السبب اللي بيخليني أضايق من التصرف دا؟
إيه الدافع اللي مخليني عايزة أرد أو ماردش على الفعل دا؟
مين المتحكم في رد فعلي؟
هل عندي إختيارات لرد فعلي وأنا اللي بختارها ولا معنديش إختيارات؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

بحث هذه المدونة الإلكترونية