الأربعاء، 28 ديسمبر 2011

إيه رأيك في الحب دا؟!.



من فترة سألت: إيه هي الحرية؟
ودي الإجابات: الحرية
وسألت: إيه هو الحب؟
ودي الإجابات: الحب


وبغض النظر عن مفاهيمنا أو أرائنا في الحب والحرية اللي غالباً مافيهمش إختلافات ضخمة عند أغلب الناس.
لكن السؤال هنا: هل ينفع نطبق الإتنين في نفس الوقت؟
هل أكتر إنسان أنا باحبه ينفع أديله حريته بالكامل؟

جملة سمعتها بتقول: إن أحببت شيئاَ أو شخصًا بشدة فأترك له العنان فإن عاد إليك فهو ملك لك إلى الأبد.
هل الجملة دي سهل نطبقها؟

أحياناً من كتر "حبنا" لأشخاص معينة مش بنبقى قادرين نسيبهم بحريتهم.
في أباء أو أمهات من كتر "حبهم" لأولادهم مش بيبقوا قادرين يدوهم حريتهم ومش قادرين يسيبوهم يغلطوا ويتعلموا من غلطهم علشان مش قادرين يشوفوهم بيتوجعوا مثلاً.
أحياناً من كتر "حبنا" لأصحابنا مثلاً بنبقى نفسنا نكون مع بعض طول الوقت.
يا نروح مع بعض كلنا الرحلة يا بلاش.
لو واحد مش نافعه يكون موجود يبقى خلاص مش هنتقابل النهاردا.

ودي كلها ممكن تكون مشاعر لطيفة بين الأصدقاء أو الأزواج أو الأهل لكن ..
لو واحد مش نافعه يكون موجود يبقى خلاص مش هنتقابل ومضايقين منه (حتى لو ماقولنهاش).
 إيه رأيك في الحب دا؟

لو عندي صديقة وعايزها تكون معايا في مشوار معين لكن هي مش مناسبها أو مش عايزة وأنا إضايقت.
أنا محتاجة أسأل نفسي: أنا إضايقت ليه؟

لو أنا زوجة ونفسي أكون مع جوزي في كل حاجة وهو كمان يشاركني في كل حاجة في حايتي لكن هو مش حابب كدا وأنا إضايقت.
أنا محتاجة أسأل نفسي: أنا إضايقت ليه؟

لو أنا أم وباكلم إبني كل ساعة أطمن عليه وهو مش عايز كدا وأنا إضايقت.
أنا محتاجة أسأل نفسي: أنا إضايقت ليه؟

أنا باضايق ليه لو الطرف التاني مش عجباه طريقتي؟
حتى لو كانت هي دي طريقة تعبيري عن حبي.

عشان باحب الطرف التاني فالمفترض إن يهمني إنه يكون مبسوط.
طب إذا كان تعبيري عن حبي دا مش بيبسط اللي بحبه يبقى إزاي أستمر في اللي بيضايقه؟!!


أنا محتاجة أسأل نفسي: هو تعبيري عن حبي دا علشان أبسط اللي بحبه ولّا أبسط نفسي؟
محتاجة أسأل نفسي: دا حب ولّا سيطرة أو إمتلاك؟
دا تعبير عن حبي وإهتمامي للي بحبه ولّا دا تسديد إحتياجاتي؟
دا تعبير عن حبي ولّا محاولة إشباع لجوع معين عندي؟

لو حبك بيسلب اللي بتحبه حريته .. فإيه رأيك في الحب دا؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

بحث هذه المدونة الإلكترونية