الخميس، 8 ديسمبر 2011

السؤال التاني برضه إجباري.


إنت هنا ليه؟
عمرك سألت نفسك أنا عايش ليه؟
ليه الله خلقني؟
إيه الهدف من وجودي في الحياة؟

أكيد الله خلقك إنت بالذات لهدف معين خاص بيك إنت بالذات.
مفيش حد فينا إتخلق كده وخلاص كمالة عدد.
كل واحد له سبب لوجوده خاص بيه ومختلف عن باقي خلق الله.

لو كانت إجابتك هي: أنا عايش عشان أولادي أو مراتي أو جوزي أو أبويا أو أمي أو أي شخص.
اعتقد إنك محتاج تفكر تاني ..  هو ده فعلاً اللي الله خلقك عشانه ولا لأ؟

في رأيي الشخصي الله مخلقش أي إنسان عشان يكون هدف وجوده في الحياة هو شخص تاني.
ممكن يكون جزء مهم في حياته أو ممكن يكون له أولاوية في حياته لكن مش ده السبب أو الهدف من وجوده.

طب ليه لأ؟
1- لو الشخص اللي أنا عايشة عشانه ده قرر يهاجر أو يتجوز أو يعيش حياته بعيد عني لأي سبب أو مات.
وقتها أنا هاتكون عايشة ليه؟
وقتها مش هيكون في لزوم لوجودي عشان الهدف من وجودي مابقاش موجود.
2- الشخص اللي أنا موجودة عشانه له هدف هو كمان من وجوده وكمان له أحلامه وأفكاره اللي أكيد مختلفة عني لإنه شخص تاني غيري.
وبما إن هو بالنسبالي الهدف فأكيد هايكون كل أحلامي فيه ويمكن يكون ده مش مناسب ليه.

ووقتها هايحصل حاجة من الإتنين:
1- إما هاقرر إني أحركه حسب أحلامي فيه وحسب اللي أنا شايفاه في مصلحته وفي مصلحة هدفي فاكون حكمت عليه إنه ميكونش ليه هو هدف أو أحلامه الخاصة وهايكون هو عايش بس علشان يحقق أحلامي أنا فاكون سلبت منه حريته اللي الله إدهاله.
2- إما هاقرر إني ألغي نفسي خالص علشان أحققله أحلامه هو .. وبكده أكون حرمت نفسك من الهدف من وجودي اللي الله خلقني عشانه .. وبكده برضه ده مش هيكون هدفي أنا هيكون هدف شخص تاني غيري.

لو كانت إجابتي على سؤال أنا هنا ليه هي: أنا هنا عشان تكون ليا عشرة مع الله وأعبده وأخدمه.
أنا معنديش أعتراض على الهدف ده بس شايفة إنه هدف عام.
في رأيي ماينفعش ده يكون هدفي الخاص ده ممكن يكون هدف جماعة.

طب ليه لأ ؟
علشان الله مخلقناش ككجماعة , الله خلق كل واحد فينا وعارفه بإسمه , بشخصيته , بطباعه , بإسلوبه في التفكير.
وحياة كل واحد فينا مختلفة عن أي شخص تاني , حتى الإخوات اللي في بيت واحد اللي إتربوا من نفس الأب والأم وعاشوا في نفس الظروف بيكون إستقبال كل واحد فيهم لكل حاجة مختلف عن غيره.
عشان كده مش طبيعي إن يكون هدفي في الحياة هو هدف عام.
لأن الله خلقني بشخصية مميزة عن باقي خلقه فأكيد ليا هدف من وجودي في الحياة مميز عن باقي أهداف خلقه.

وجود هدف للحياة بيخليني أقدر أتحمل صعوباتها.
لو أنا في الشارع والدنيا زحمة جداً والجو حر جداً لكن عندي مثلاً مقابلة مع أصحابي  اللي بحبهم وعايزة أشوفهم , هاقدر أتحمل الزحمة والحر عشان الهدف الجميل اللي عندي لكن لو معنديش هدف هيكون تحملي للزحمة أقل.

بيقول فيكتور فرانكل في كتابه الإنسان يبحث عن المعنى : من يمتلك سبباً يعيش من أجله فإنه يستطيع غالباً أن يحتمل بأية طريقة وبأي حال.


ما أسمى إن يكون ليا هدف أعيش عشانه والأسمى أن يكون الهدف ده هو الهدف من وجودي.

في ناس كتير بتتولد وتكبر وتذاكر وتتخرج وتشتغل وتتجوز وتخلف وتربي عيالها وتعمل كل حاجة وفي الأخر تموت ومن غير ما تعرف الهدف من وجودها في الحياة.
مش كتير اللي عارفين إجابة السؤال ده لإنها مش سهلة ومش بتتعرف في وقت قصير وبتحتاج مجهود.


أول خطوة تساعدني هي إنك تجاوب على السؤال الأول.
أشجعك تفرأ التدوينة دي: سؤال إجباري.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

بحث هذه المدونة الإلكترونية