الاثنين، 16 أبريل 2018

رد فعل.

من فترة قريبة، شوفت مسلسل اسمه: ٣٠ يوم.
وعجبني أوي، مش بس على المستوى الفني زي التمثيل الرائع فعلًا لاغلب الممثلين "خصوصًا إن البطل هو آسر ياسين😍♥️😃" ولا الموسيقى التصويرية الـ jazz اللي باحبها واستخدام أغاني Louis Armstrong اللي باعشقها .. الخ

لكن الأهم اللي عجبني في المسلسل هي الفكرة الرئيسية للمسلسل اللي بتعتمد على إن لو زادت الضغوط على شخص، يا ترى إيه هيكون رد فعله؟!
هل هيفضل محتفظ بقيمه ومبادئه وسلوكياته ولا هيتغير؟

"ومعلش بقى مضطرة أحرق المسلسل للي ماشافهوش ☺️"
اللي حصل في أحداث المسلسل إن كل ما كانت بتزيد الضغوط على البطل كانت بتتغير تصرفاته وردود أفعاله "للأسوء طبعًا"

وحتى الأفعال اللي كان رافضها في الأول ورفض يعملها برغم إنه كان تحت ضغط وقتها، عمل شبهها بعد كدا لما الضغط زاد.



من اكتر من سنة، اتعرضت للسرقة مرتين، وبرغم كل الضرر والخساير المادية والأهم النفسية اللي اتعرضتلها، وبرغم كل المشاعر السلبية والصعبة والمؤلمة واللي فيها كتير من احساس الصدمة والغضب والعجز والرفض.
إلا كان جوايا صوت بعيد بيقولي "اللي سرقك معذور".
"خصوصًا إني غالبًا عارفة مين اللي عمل كدا في كل مرة من المرتين وعارفة إنه مش حرامي وسرقته مش بدافع السرقة لكن احتمال يكون بدافع الأحتياج"

وكلامي دا مش معناه إني بابرر السرقة، بالعكس أنا حقيقي اتأزيت من اللي حصلي خصوصًا على المستوى النفسي، ومش بس عشان اتأزيت لكن رأيي إن اللي يمد ايده على حاجة مش بتاعته هو مجرم.

الخلاصة اللي عايزة اقولها إن الضغوط اللي بتمارسها علينا الدولة "خصوصًا الضغوط المادية والاقتصادية" مش هتوصلنا غير لطريق بشع فيه كتير من الناس هتتحول لمجرمين بجد عشان مش لاقين ياكلوا فعلًا.


فكرة مكملة للفكرة دي:
شعب همجي؟!

بحث هذه المدونة الإلكترونية